Sunday

Dulu dan Sekarang


Dulu nasi lemak 20sen, sekarang RM1; itu pun ikan bilis 3ekor jer
Dulu karipap 20sen, sekarang 40sen; itu pun kecik jer
Dulu teh O ais 40sen, sekarang RM1
Dulu milo ais 80sen, sekarang RM1.60
Dulu roti canai 40sen, sekarang 80sen
Dulu bawak duit sekolah 50sen, sekarang RM2; itu pun tak cukup
Dulu rokok dunhill RM2.50, sekarang RM10; x tau la sedap ke tak sbb aku x isap.
Dulu 1gram EMAS RM28 sekarang RM160; dan semakin meningkat
Dulu rumah teres 28ribu, sekarang 98ribu;


Kenapa? Inilah dinamakan INFLASI.

Dulu seekor kambing = 1 Dinar,
Sekarang seekor kambing = 1 Dinar.
Kenapa? Kerana Emas kalis inflasi. Nilai wang disandarkan kepada Emas.

1 dinar= 4.25gram emas = 4.25x28 = RM 119. (dulu)
1 dinar= 4.25gram emas = 4.25x160 = RM 680. (sekarang)

YA. Dulu seekor kambing berharga RM100 seekor, sekarang RM500 seekor.

Kesimpulannya:

Tak guna anda simpan duit banyak2 dalam bank. Baik simpan emas.Kalau simpan 100ribu dalam bank, boleh beli rumah teres harini, tapi lagi 10 tahun ingat boleh dapat rumah teres harga tu? Jangan mimpi la.

38 comments:

Abu Luqman said...

salam singgah bro...dulu saya ada beli 10 keping dinar harga rm 460...baru jual aharga Rm 610..tunggu turun dulu ya...baru nak beli pulak ye

oRkEd PuTiH said...

salam..dulu pembangunan n alat2an yg cnggih lom cipta..skunk sume dh ada..
dunia pon dh semakin tue n semakin canggih..=)
hidup skunk pon mkin mncabar berbanding dahulu...

pins dosn said...

dulu nilai ringgit tinggi. seringgit boleh beli 5-6 biji telur ayam. sekarang nk beli telur ayam seringgit pon segan. Orang yg duduk kat bandar gaji 2ribu pon belum tentu cukup.

syafiq ariffin said...

emas naik skrg ni..so x rugi kalo beli sbb emas dijangka akn nek plk bulan february nnti..

Rafina Mimi Zairul Murni said...

harga kicap pun dah naik rm4.20 hehe :) mahal btl skarang..saya skeluarga cuma mkn kicap murah je..kicap cap ayam tu la..dlu mkn kicap cap kipas udang..huhu :(

rinie din said...

sy pun baru berjinak2 dgn simpanan emas.. ambik aura emas dulu

Rafina Mimi Zairul Murni said...

emas pun cuma ada seutas je ni..hehe..kalau encik kambing ada jual emas boleh ke nak beli secara online? :)

umie akif said...

salam...ns lemak pn dh rm1.30 kdai kat umh ni... ;)

pins dosn said...

@Rafina Mimi: saya x jual emas online, rasanya lagi elok kalau beli terus kt kedai. Tp ada jugak org yg jual online. Boleh cari dalam facebook. search 'Public Gold'
rujuk: http://www.publicgold.com.my/ atau http://jutawanemas.com/v1/

skooz-san said...

dunia makin maju. barang makin mahal~ ahaha ! :P

S.U.R.I.A. said...

camner nk beli emas wat simpanan??
ada idea?

PReDicToR said...

dulu lain...skrg lain...
tringat lagu sm salim...

SyilAdlin said...

minatlah nk melabur dlm pelaburan emas ni...bape minima yg blh dilaburkan erk???

SoutulMujahid said...

bagus artikel ni. ekonomi kapitalis mmg x boleh pakai dan memusnahkan kehidupan ummat manusia. mmg celaka kapitalis ni. pastu guna wang fiat
islam yg lengkap dan sempurna, guna emas dan perak sbg tukaran transaksi

PuanBee said...

haha emas pun dah kena gadai!...

Seri said...

semua barang naik, YB2 elaun bertambah, tapi gaji pekerja tahap itu jugak. bila kerajaan nak lipat ganda gaji untuk sesuaikan kenaikkan barang2 ni???

azrinrahim said...

MANER NAK SAMA ANTARA DULU DAN SEKRNG..SEMUANYA BERBEZALAH ..HEHE KALAU NAK SAMA SUSAHLH..LAGIPUN SEMUANYA PERLUKAN WANG..

IEKAH MOKRI said...

salam....uishhh mmg byk betul ah beza dulu ngan skang

hans said...

ar ar kan
betul juga tu

P/S : Belia Benci Kuliah Minggu Pertama!

Khairul Amry Mohamad Puad said...

aku baru kenal tentang peaburan emas ni. macam menarik. tapi modal tak der la...ish!!

misyamissyou said...

yep2..mmg..tp kne kumpul duit dulu br leh beli emas.. :D

Hanis Azla said...

menarik ni.. bolehlah bertukar kepada pelaburan emas lps ni..

Aki said...

dulu rm10 sminggu xabes lagi kot,..skrg rm10 sminet je abes..hehee

atie said...

dulu belanaj sekolah 60 sen 70 sen..skang 2 rggt pun xcukup..haih

.::: Princess MOMOY :::. said...

kena berjimat dan tmbah saving ni

Sebab Mengapa HARIMAU MALAYA Tidak Boleh Ditukar Kepada HARIMAU MALAYSIA !!

MY RECENT POST: Jom Kenal KHAIRUL FAHMI CHE MAT Yang Encem

Aqila Safuan said...

ouhhhhhhhhhhhhhhh. kena beli emas ?
eihh...






http://aqilasafuan.blogspot.com/2011/01/p-pre-margin-0input.html

Fadzli Amir said...

errr.rerrr....kat sini ada jual emas ke??....

me said...

kalau kat kamoung kampung alhamdulillah barang masih kekal harganya. pernah jjugak membelki kuih kuih kampung pelbagai jenis. bila dibayar sediakan rm 10 kerana pada standardnya harga di bandar tahu tahu sajalah tetapi bila dipulangkan duit rm 6 semula terkejut dibuatnya ...
rupanya rm 1 untuk 4 biji dan boleh campur campur. khuatir pula mana lah tahu kalau kalau kuih tersebut cuma dipanaskan dari yang hari yang sebelumnya. tetapi tidak. terasa fresh dan sedapnya. tak seperti dibandar yang resipi asli sudah di gubah suai menjadi kuih barat apatah

Noorma Ismail said...
This comment has been removed by the author.
Noorma Ismail said...

ada ke kambing sekor rm500? kita tengah cari kambing ni?? leh bantu? heheh... siyes laaa...nk buat kekah..

sarah abadan said...

belilah emas, takpun belilah tanah kalau duit dah banyak sgt...kekeke

Pink Pearl Lady said...

dulu lain sekarang dah lain,nilai matawang semakin kecil,dulu rm50 byk dah tp sekrg rm50 beli brg dapur tak jadi apa....

fyna said...

erk....nice info....





jom singgah n follow belog saya...
http://inibelogfyna.blogspot.com/

misz sheyla said...

ooohh..macam 2 ka????leh la invest emas pas ni kalo de wet

Umie Artoqiemie said...

zaman dah berubah (cam iklan tv pulok dah)

tomatokering :) said...

senang kata semua barang naik . nak beli tomato sejibik pong seploh hri kmpul duet . TT_T

kejoralove said...

salam..

dulu lain sekarng lain

IBU TIJA said...

Syukur alhamdulillah saya ucapkan kepada ALLAH karna atas kehendaknya melalui MBAH RAWA GUMPALA saya sekaran sudah bisa buka toko sendiri dan bahkan saya berencana ingin membangun hotel dan itu semua berkat bantuan MBAH RAWA GUMPALA,saya tidak pernah menyanka kalau saya sudah bisa sesukses ini,atas bantuan MBAH RAWA GUMPALA yang telah memberikan nomor selama 3x putaran dan alhamdulillah itu semuanya tembus bahkan beliau juga membantu saya dengan dana ghaib dan itu juga benar benar terbukti,MBAH RAWA GUMPALA juga menawarkan minyak penarik kepada saya dan katanya minyak ini bisa digunakan untuk berbagai jenis keperluan dan baru kali ini saya temukan paranormal yang bisa dipercaya,,bagi teman teman yang ingin dibantu untuk dikasi nomor yang benar benar terbukti tembus atau dana ghaib dan kepengen ingin membeli minyak penarik silahkan hubungi MBAH RAWA GUMPALA di 085316106111 ini benar benar terbukti nyata karna saya sendiri yang sudah membuktikannya. BUKA BLOG MBAH RAWA GUMPALA